Sint-Jan-de-Doper-ter-Begijnhof

(Begijnhofplein)

Deze kerk is praktisch het enige belangrijke overblijfsel van het begijnhof van “Onze-Lieve-Vrouw-van-den-Wijngaert”, dat in de 13de eeuw werd gesticht en dat een belangrijke invloed heeft uitgeoefend op deze wijk van de stad. Met de bouw van de kerk in Vlaams-Italiaanse barokstijl werd begonnen in het jaar 1657, op de fundamenten van de oude gotische kerk waarvan sommige zuilen in de huidige constructie werden opgenomen. De kunstig versierde façade met drie puntgevels is een zeldzaamheid in België.

Onder de zeskantige toren met kleine klokkentorentjes staat het classicistische hoofdaltaar. De gebeeldhouwde binnenversiering, voor het merendeel toegeschreven aan Theodoor van Loon, is karakteristiek voor de Vlaamse kunst uit de 17de eeuw en op zich al een bezoek aan de kerk waard.

Talrijke grafzerken herinneren aan de aanwezigheid van de begijnen. Hun huizen stonden tot in het jaar 1828 rond de kerk. De merkwaardige kansel uit 1757 is van meester Parent en herkomstig uit de kerk van de Dominicanen te Mechelen.