Rondleidingen

De vereniging biedt het hele jaar door rondleidingen aan in alle Brusselse kerken, maar ook wandelparcours die vetrekt aan een kerk en een torenbezoek van de kathedraal. Al deze gidsbeurten, behalve het torenbezoek, worden GRATIS aangeboden aan alle belangstellenden.

Aanvragen

Rondleidingen voor zowel groepsbezoeken als  particuliere bezoeken dienen steeds vooraf te worden aangevraagd via het secretariaat (min. een week op voorhand) . Klik hier voor een reservatie.

À la carte

Voor schoolklassen, senioren, families, vormelingen, communicanten … kunnen onze gidsen, in overleg met de aanvrager, een thematisch aangepaste rondleiding in kerken organiseren indien zulks tijdig wordt aangevraagd.

Parcours

Evenzo kunnen geleide stadswandelingen – op voorwaarde dat ze starten in één van onze Brusselse kerken – een gericht parcours volgen doorheen een van de vele Brusselse wijken zoals St Niklaaskerk en het stadscentrum, de Zavelwijk, de Kapellekerk en de Marollen, de Kunstwijk en de Hofberg, etc.

Zaterdagrondleidingen

Elke zaterdagnamiddag kan iedereen zonder afspraak om 14u (tot max. 15u45) deelnemen aan de eveneens gratis aangeboden rondleiding in de kathedraal. Enkel indien er een huwelijk of een uitvaart plaatsvindt, gaat deze rondleiding niet door. Wie op zeker wil spelen neemt liefst vooraf contact op met het secretariaat.

Permanentie

Tijdens de maanden juni t/m september voorzien wij vooral in de kathedraal maar soms ook in andere kerken (Sint-Jacob-op-de-Coudenberg en de Kapellekerk), op weekdagen en weekend rondleidingen aan te bieden aan occasionele bezoekers.

Vraag een rondleiding aan

Bezoek aan de kathedraaltorens

Een bezoek – enkel met torengids – aan het onvoltooide torenfront van de Brusselse kathedraal kan worden aangevraagd. Deze 69 meter hoge torens zijn meer dan 500 jaar oud en confronteren de bezoeker met verrassende en soms mysterieuze ontdekkingen. Tijdens de rondleiding ligt het accent vooral op historische en bouwtechnische aspecten. Komen o.a. aan bod: de romaanse en gotische vormentaal, de bouwfasen en restauraties van dit kerkgebouw, de gewelf- en dakconstructie, het aanmaken van gebrandschilderd glas-in-lood, de klokkenkamer, etc. Het geleid bezoek wordt uiteindelijk bekroond met een adembenemend panorama over de stad.

Torenbezoek kan alle dagen van maart tot oktober, behalve op zaterdag. Maximum 12 deelnemers worden toegelaten per bezoek. Er wordt € 10 p.p. gevraagd. De rondleiding duurt ongeveer 3 uur. Enkel op afspraak via het secretariaat.

Klik hier voor een reservatie