Visites guidées gratuites des églises de Bruxelles

Onze-Lieve-Vrouw-van-Goede-Bijstand

(Kolenmarkt)

Deze barokkerk is vanouds een pelgrimskerk op weg naar Compostella en heeft wortels tot in de 12de eeuw. Zij is zonder twijfel een van de mooiste kerken van de Vlaamse renaissance. In 1664 werd een begin gemaakt met de bouw die pas in 1694 klaar was.

Een jaar later werd de kerk zwaar getroffen door het bombardement van Brussel. In 1699 was zij echter al hersteld. Maar ook de sansculotten spaarden haar niet in 1793. Tal van restauraties vielen haar te beurt. Zo werd van 1847 tot 1849 de voorgevel in pure barokstijl gerestaureerd. Binnenin herinnert deze kerk aan een Italiaanse renaissancetempel uit de 17de eeuw. De versiering is rijk en smaakvol. Boven het tabernakel prijkt een beeld van Onze-Lieve-Vrouw-van-Goede-Bijstand. De verering ervan ligt aan de oorsprong van de kerk.

Achteraan rechts bevindt zich het beeld van Onze-Lieve-Vrouw-ten-Rode (15de eeuw). Verder zijn de preekstoel en het schilderij “De H. Maagd, troosteres der bedrukten” (17de eeuw) het vermelden waard.