Onze-Lieve-Vrouw van de Overwinning ten Zavel

(Grote Zavel / Regentschapsstraat)

De kerk van Onze-Lieve-Vrouw van de Overwinning ten Zavel, waarvan de bouw werd aangevat rond 1400, is één mooi voorbeeld van laatgotische kerken in België. Haar geschiedenis is nauw verbonden met de gilde van de kruisboogschutters, die op de Zavel een terrein toegewezen kreeg om er een kapel ter ere van de Heilige Maagd Maria op te bouwen. De kapel is deels voltooid en ter beschikking gesteld voor erediensten sedert 1314.

De kerk heeft een kruisvormig grondplan, is 65m lang en 24m hoog. Het rijzig koor stamt uit de 15de eeuw. De preekstoel (1697) is een beeldhouwwerk van Marc De Vos. Eind 17de eeuw liet de familie van Thurn en Taxis aan beide zijden van het koor twee barokkapellen bouwen (St. Ursulakapel en St. Macloukapel) De huidige kerk is sedert de 19de eeuw rijkelijk versierd met tal van balustrades, luchtbogen, torentjes en pinakels.

De legende van het miraculeuze Onze-Lieve-Vrouwbeeldje, dat in 1348 met een boot uit Antwerpen werd overgebracht, bezorgde de kerk haar vermaardheid en ligt aan de oorsprong van de “Ommegang”, een historische Brusselse stoet.